Jakožto nadšenec do psaní jsem si nemohla nechat ujít letošní CopyCamp. A protože si nerada nechávám nově nabyté vědomosti pro sebe, mám pro vás v dnešním článku pár inspirativních poznámek – věřím, že potěší nejen všechny copywritery, ale taky PPCčkaře, SEO konzultanty nebo třeba spisovatele. :) Tak ořežte tužky a nažhavte klávesnice, copy jízda začíná…:)

Když někoho miluješ, miluješ ten pocit, co s ním prožíváš

Filip Kahoun k tomuto závěru dospěl ve své přednášce o propojení copywritingu s emocemi. Vysvětlil, že se vždy rozhodujeme na základě emocí – a to díky vývoji našeho mozku – jelikož emocionální část byla vyvinuta dřív než rozumová. Jak vtipně dodal, i v lásce jsme vlastně „sobci“- ve skutečnosti se totiž zamilováváme do příjemných pocitů, co nám člověk navozuje, a ne do něj samotného. A to platí i pro copywriting – čím více emocí do našeho psaní dáme, tím atraktivnější ho pro čtenáře uděláme. Nejlepším nástrojem je bezesporu příběh – snáz si ho zapamatujeme a navíc získáme pocit, že situaci prožíváme na vlastní kůži. A asi všichni se shodneme na tom, že představivost má největší moc. :)

Věřte nebo ne, i  emotivnost nadpisu se dá „vědecky“ zanalyzovat – Filip nám představil nástroj „Headline Analyzer„. A tak mi to nedalo, a hned jsem si otestovala, jak emotivní je nadpis tohoto článku. No… posuďte sami. :)

analyzer

Emotivní rada na závěr: Jak říká Filip, „Buďte prvním fanouškem svého textu,“ protože už na první pohled se dá poznat, jak naladěni jste při jeho tvorbě byli. A pokud nebavil vás, tak jak by mohl ostatní.

Jak poznáte kvalitní text? Podle zájmu, co u čtenáře vyvolá!

Znáte to. Nasázíte články na svůj blog nebo text na klientův web a vlastně ani netušíte, co to s lidmi udělá. Metriky jako bounce rate nebo míra okamžitého opuštění samozřejmě nesledujete, protože víte, že o kvalitě textu nic neříkají. Jak ale změřit čtenářův zájem? Na to odpověděl Luboš Květ.

V podstatě je to snadné – stačí jen trocha vaší představivosti a malá zkušenost ajťáka – abyste si vytvořili script s proměnnými, které budou stát za to. Filip zmínil těchto 6:

  • Scrollování na stránce (čtivost textu): pomocí této metriky zjistíte, zda čtenáři dočtou váš text až do konce, nebo odejdou hned po prvních odstavcích (TIP od Luboše: rozdělte si měření do procentních celků: 20, 40, 60, 80 a 100 %).
  • Čas na stránce (alternativa nešikovné metriky z GA): v Google Analytics tato metrika měří čas od prvního do posledního prokliku vaší návštěvy. Což je dost na nic v momentě, kdy čtenář přijde rovnou na váš článek a poté odejde z webu (strávit tam mohl klidně i 10 minut a mohlo ho to bavit, ale to už bohužel nezjistíte…). Lubošova metrika měří skutečný čas na stránce v patnáctisekundových intervalech.
  • Kopírování (užitečnost textu): skvělý nástroj, jak si ověřit, že je váš obsah kvalitní. Vždyť co je lepší než vědomí, že si vaši myšlenku chtějí lidé z webu odnést.
  • Interakce se sociálními pluginy (čím jste si své fanoušky získali): narůstají likes na Facebooku, sdílení na Twitteru nebo spojení na Linkedinu? Díky další Lubošově vychytávce zjistíte, jakého textu je to zásluha.
  • Délka textu a počet obrázků  (jaké texty nejvíc zaujmou) = je lepší delší článek nebo krátký? Mám v něm mít jeden nebo 5 obrázků? Hledejte vztahy mezi délkou textu/počtem obrázků a konverzemi na svém webu. Dostanete tak odpověď na to, jak své texty psát a strukturovat co nejefektivněji.

V Google Analytics pak výsledky najdete v přehledu Chování – Události – Kategorie (Advanced Tracking).

Luboš byl tak hodný, že dal script se všemi těmito metrikami k dispozici. Stáhnout si ho můžete na copycamp.cz/kod. Já už ho na svém blogu mám, a co vy? :)

Skamaraďte se se SEO konzultantem a UXákem – nebudete litovat!

Honza Kvasnička s Pavlem Ungrem se zaměřili na to, jak může být „trojka“ SEO, UX, copy efektivní. Vyzdvihli pár praktických příkladů, kde je „copíkova“ práce nezbytná:

  • Názvy kategorií v e-shopu: Kdo říká, že musí být nudné? Kluci ukázali, že i kategorie mohou psát svůj vlastní příběh. Mnohdy stačí jen drobná změna: třeba namísto „Doporučujeme“ zvolit „Nejprodávanější“.
  • HomePage: Ne pro každý web je textová smršť na úvodní stránce nutností. Mnohdy postačí jen pěkný obrázek/poutavý banner a chytlavý claim.
  • Tvorba URL pro specifická KWs: Pro synonyma není třeba samostatných vstupních stránek. Zamyslete se, než něco vytvoříte – když hledáte gauč, nenaštve vás stránka s pohovkami.
  • Rychlé zkratky k obsahu webu = kategorie, štítky, filtry, produkty – pozor na duplikace textů. Pokud nebudete mít v členění obsahu jasno ani vy, nechtějte to po uživatelích.
  • Texty nadpisů produktů a stránek = když nevíte, pomůže jednoduché pravidlo: co, komu a proč nabízíte.
  • Texty kategorií v e-shopu = méně je někdy více… uživatel si nemusí číst, že postel je hlavní součástí ložnice nebo dětského pokoje. Není hloupý, tak s ním tak nejednejte. Zvažte, zda má popisek smysl – pokud ne, raději se ho dobrovolně vzdejte.
  • Délka, struktura a čtivost textů = nesoustřeďte se na to, jestli máte dlouhý nebo krátký text, ale přemýšlejte nad tím, jak důležité jsou informace v něm. Celkový dojem dotváří i zarovnání, odsazení nebo zvýraznění textu (ale zase to nepřehánějte: tučnost textu na SEO opravdu vliv nemá :-)). Vždy přizpůsobujte text dané cílové skupině a buďte kreativní (př. Kabelky, které si zamilujete…). Všechny skryté části textu (např. pod slovem“více“ nebo za mřížkou) jsou pro vyhledávače neviditelné, proto to nejdůležitější uveďte hned ve viditelné části. Přidávejte obrázky, videa, manuály, navigace, interní odkazy a strukturovaná data – jak říká Pavel, Google to má rád.

Pavel s Honzou také přidali na závěr pár pěkných tipů a drobných vychytávek:

  • Tvořte záložky produktů na samostatných URL.
  • Pohrajte si s interními odkazy na stránce produktů (ne vše musí být viditelné pro všechny).
  • „Skladem, zítra 12. 6. 2016 u vás“ zní mnohem líp než pouhé „Skladem“.
  • Nepodceňujte A/B testing (přidat do košíku x vložit do košíku x koupit – u každého funguje něco jiného).
  • Nezapomínejte na chybové stránky (pobavte uživatele a pomozte mu – ocení to).
  • Buďte kreativní i ve svém e-mailu (napisnam@mujweb.cz zaujme víc než info@mujweb.cz).
  • Vyhrajte si s texty u konverzních prvků (změňte třeba „Přihlásit se“ u newsletteru na „Ano, přihlaš mě“ anebo vyzvěte k akci okamžitě: „Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku!“/“Zaujal vás kurz? Přihlaste se na červnový termín!“).
  • Dostaňte se přes encyklopedické dotazy související s vaším byznysem na nultou pozici do vyhledávačů.
  • Nepodceňujte strukturovaná data jako součást výsledků vyhledávání (hodnocení, recenze, hlasy, cena aj.).
  • Přidejte k telefonnímu číslu také dny, hodiny a kontaktní osobu.
  • Pracujte s našeptávačem vyhledávání chytře (Co hledáte? např. konvice Tefal/název produktu, značka/napište číslo inkoustu apod.).
  • Nenechávejte svého programátora, aby za vás vymýšlel text automaticky odesílaných e-mailů.
  • Podpořte konverze pobavením uživatele (např. u prázdného košíku  e-shopu: Psst, jenom se dívám, jestli je tady pořád tak prázdno…).

Chybí vám ke psaní inspirace? Zkuste se jít vyčůrat! :)

Andrea Moličová a Tomáš Jireček mluvili o tom, jak psát, když nevíme o čem. Ze své herecké kariéry si odnesli spoustu improvizačních a inspirujících technik, o které se s námi ochotně podělili. Každý z nás potřebuje někdy RESET – sedíte dlouhé hodiny za počítačem, napsali jste už spoustu stránek – ale použitelných je sotva pár řádků – a každou vteřinou máte pocit, že jste ztratili talent psát. Nezoufejte! Andrea s Tomášem nám představili tzv. „triádu“, podle níž jsou všechny naše činnosti ovládány souhrou mozku, pocitů a těla. Vyzdvihli, že i na psaní je třeba se připravit. Mozek by měl projít podobnou zahřívací fází jako při sportu, tělo by mělo být v aktivní poloze (tak, abychom se mohli ze židle kdykoli bez problému zvednout a utéct) a naše pocity ve 100% pohodě. Zkrátka bychom se měli cítit tak, jak nám radily maminky a učitelky ve školce – vyspaní, vyčůraní, nabumbaní/napapaní a veselí :).

Prozradili také, že základními 4 kameny improvizace jsou koncentrace, kooperace, komunikace a kreativita. A jak můžete podpořit svou inspiraci a kreativní myšlení?

  • Radujte se z vlastních chyb – jsou skvělou motivací pro další zlepšení.
  • Vyhněte se myšlenkám typu „To bude trapný…“ – vyžeňte vnitřního policajta z hlavy.
  • Radujte se a hledejte za vším to pozitivní – ať už píšete o šroubcích nebo třeba o potratech, vezměte si z toho to užitečné – nejen pro čtenáře, ale především i pro sebe, půjde vám to líp.
  • Pracujte s asociacemi – namalujte si strom toho, co ve vás evokují jednotlivá slova a věci, o nichž máte psát.

Za největší taháky pozornosti, se kterými můžete pracovat v úvodu svého textu, dvojice uvedla:

  • příběh/zkušenost
  • překvapení (obrázky/neobvyklé znaky namísto textu)
  • zadání činnosti/úkolu (představte si…)
  • citace

Mě osobně na jejich výkladu nejvíce zaujaly tyto tři tipy:

  • Příběh se dá psát i do minulosti: Pracujte s tím, co se už stalo (o čem jste už psali, mluvili,…) – udržíte čtenáře ve střehu mnohem snáz.
  • Vyjadřujte psaním nejen emoce, ale i smysly a různé žánry: Co takhle napsat článek jako horor, román nebo detektivku z 16. století?
  • Malujte si své příběhy: Malováním si uvědomíte i nejmenší detaily, a to je pro psaní velmi důležité.

Hýčkejte si svoji nudu, protože tahle nuda je pro někoho celý svět!

Martin Brablec promluvil o svých zkušenostech s klienty, kteří prodávají zboží, co není pro „copíky“ zrovna „cool“. Nevím jak vám, ale mně už na stole párkrát přistálo zadání, ze kterého jsem byla nešťastná. Psaní o funkčnosti strojů, montování oken, nebo třeba speciálních vlastnostech šroubků pro mě bylo noční můrou. Martin však trefně poznamenal, že se musíme oprostit od toho, že nás téma nebaví. Protože pro klienty/cílovou skupinu se jedná o stejně atraktivní věc jako je pro nás móda nebo cestování. Základem práce s takovými tématy je posun od zábavy k užitečnosti a k exkluzivitě obsahu. Poznejte zákazníkův svět a jeho klienty, naučte se mluvit jeho jazykem. Pište odborně, ale přitom lidsky. Buďte nápomocní, ne populární za každou cenu.

foto_2

I copywriter musí znát svoje práva!

Pavel Kropáček se ve svém bloku zaměřil na propojenost copywritingu a práva. Poradil, že kromě práce na živnostenský list nebo v zaměstnaneckém poměru si mohou copywriteři zvolit také uměleckou dráhu. Nicméně výsledkem umělcovy práce je autorské dílo a upřímně, málokterý text psaný na zakázku mu odpovídá. Věděli jste ale, že pokud napíšete text, který vydělá víc než čítá váš plat/mzda, máte nárok na dodatečnou odměnu? Dokládá to tzv. „bestsellerový paragraf“ – proto trvejte na autorství textu všude tam, kde je to aspoň trochu možné.

Povolení/přihlášení se k odběru newsletteru jako podmínka pro jeho zasílání je známa snad každému pracovníkovi z online marketingu. Právo k zasílání obchodního sdělení však vzniká také v případě realizace obchodu. Pozor ale na jednu důležitou věc – vztahuje se jen na obdobné produkty, které byly v minulosti předmětem obchodu. Zkrátka a jednoduše – pokud jste zákazníkovi prodali kolo, nemůžete mu v newsletteru nabízet rychlovarnou konvici bez jeho předchozího souhlasu k odebírání novinek.

Pavel vyzval i ke zvýšené pozornosti při tvorbě sloganů – jejich části jsou často ochrannými známkami. Pokud se náhodou strefíte, riskujete žalobu. Na druhou stranu, kde není žaloba – tam není soudce. Při srovnávací/klamavé reklamě nebo parazitování na konkurenci totiž platí, že žalobu může vznést jenom poškozený. Takže když si toho nevšimne, nebo se rozhodne nezareagovat, jste v podstatě „z obliga“. Pokud se chcete případným nepříjemnostem vyhnout, kontaktujte možného poškozeného předem a domluvte se s ním na podmínkách. :)

Líbil se vám článek? Sdílejte ho dál a vrhněte se do psaní! :)

 

pisem_clanek